Home / Uncategorized / Slecht slapen

Slecht slapen

Slecht slapen

 

Kennen jullie dat ook? Dat je s’nachts wakker ligt en denkt…nee he, ik moet er morgen vroeg uit en als ik nu niet slaap dan ben ik morgen oververmoeid. Je gaat liggen draaien, misschien wel piekeren, maar van slapen komt er niets meer.  In de periode dat ik als verloskundige werkzaam was “lag” ik dan ook nog eens een keer in de ‘waakstand’ als ik dienst had. Ik was dan al druk in mijn hoofd bezig met wat misschien kon komen. En het gebeurde regelmatig dat  om 23.00 uur een zwangere cliënt nog even wilde overleggen voor de nacht, want misschien waren de weeën wel begonnen. Maar na rustig uit te hebben gevraagd, haar instructies te hebben gegeven, zoals even een lekker warm bad of douche nemen namen we afscheid.  De hele nacht was ik  bezig met wat er misschien zou kunnen gebeuren. Uiteindelijk viel ik om 6.00 uur in slaap om om 7.00 uur wakker te schrikken van wekker. Met een klein beetje haast zat ik om 8.00 uur op het spreekuur. Moe en met wallen onder mijn ogen.  De zwangere cliënt van de vorige avond kwam fris en fruitig binnenlopen. Het eerste wat ze zei was;”Goh die tip van de douche werkte fantastisch, ik ben lekker gaan douchen en de pijn zakte allemaal af, daarna heb ik heerlijk geslapen”

Wat zou mindfulness in de periode behulpzaam geweest zijn voor me. Ik had meer in het Nu kunnen blijven waardoor ik minder meegesleept zou worden door allerlei niet behulpzame gedachten waardoor mijn lichaam in een soort van stress toestand verbleef en ik vervolgens vanwege de adrenaline niet meer kon slapen.

Misschien is dit wel herkenbaar voor je? Je druk maken omdat je niet in slaap komt. Je bent bang dat je onvoldoende slaap krijgt en dat komt niet goed, omdat je de volgende dag een belangrijke afspraak hebt of misschien op een andere manier moet presteren. Een keer wat minder slaap is helemaal geen probleem, naarmate we ouder worden hebben we veel minder slaap nodig dan je misschien wel denkt. Toch het je  zorgen maken over het tekort aan slaap, of het niet kunnen presteren de volgende dag zijn eigenlijk gedachten waarvan je helemaal nog niet weet of ze wel waar zijn? En bovendien de weerstand die je ervaart bij het niet kunnen slapen, brengt je lichaam in een stress stand en die is al zeker niet behulpzaam bij het slapen omdat dit systeem er juist voor zorgt dat je super alert  bent en snel kunt reageren.  Door meer in het moment te zijn, bewust van wat er gebeurd en met een erkennende houding zal je merken dat je meer rust ervaart….en waarschijnlijk  toch gewoon in slaap valt…

 

Benieuwd wat mindfulness voor je kan doen? Neem vrijblijvend contact met me op via info@centrumvoormindfulnessflevoland.nl

Top