Home / Uncategorized / Mindfulness trendy, hip of sexy?

Mindfulness trendy, hip of sexy?

Mindfulness hip trendy of sexy?

Vorige week ben ik vijf dagen op stilte retraite geweest. Vijf dagen lang in stilte, zonder afleiding van schrijven, muziek of gezellig praten met elkaar. Vijf dagen lang mediteren van half zeven in de ochtend tot ‘s avonds halftien, afwisselend zitten, lopen, yoga. Voor sommigen klinkt dit misschien wel als een grote verschrikking, toch heb ik het weer heel goed ervaren. Het is goed om te oefenen met aandacht en te kijken naar je innerlijke patronen, die je helemaal niet behulpzaam zijn. Allereerst voor je eigen persoonlijke ontwikkeling maar in mijn geval ook omdat ik werkzaam ben als mindfulnesstrainer en aan de voorwaarden moet voldoen om gecertificeerd te blijven als categorie 1 trainer.

Regelmatig krijg ik de vraag van cursisten of ik zelf ook iedere dag mediteer. En ze zijn verbaasd om te horen dat dat inderdaad zo is. Het ‘thuiswerk’ dat ik cursisten iedere week bij elke sessie opgeef, volg ik gewoon mee. Het is niet alleen erg behulpzaam voor mijzelf maar hoe kan ik anders tegen mijn cursisten zeggen dat mediteren elke dag aan te raden is als ik het zelf niet doe? Vind ik het altijd leuk? Nee. Heb ik er wel elke dag de ruimte voor? Die moet ik soms ook zoeken. Is dat een reden om het niet te doen? Nee.

Het hoeft niet leuk te zijn, doe het nu maar gewoon elke dag, zegt Jon Kabat Zinn , de grondlegger van mindfulness zo mooi in zijn boeken. In het begin is het misschien even zoeken, vaak om tijd en ruimte te vinden in je dagelijks bestaan, dat meestal overvol gepland is, maar na een poosje begint nagenoeg iedereen wel in te zien wat de beoefening met hen doet. Goh dit zou ik vaker moeten doen krijg ik vaak te horen, of waarom begin ik er nu pas aan?  Dit zou jaren geleden ook zo behulpzaam voor me zijn geweest.

 

Mindfulness komt op je pad als het op je pad komt. Zo simpel is het. Misschien had je er nog nooit van gehoord of heb je er door de hype die er (helaas) omheen is ontstaan gehangen een oordeel over gevormd. Mensen bestempelen het als zweverig. Onbekend maakt onbemind.

En hoe vind je door de bomen het bos? Er wordt zoveel aangeboden, er is zoveel mogelijk. Het ene aanbod is nog mooier dan het andere: mindfulness wordt als super trendy, hip en fancy gepositioneerd, want dat is wat tegenwoordig het meeste lijkt aan te spreken. Hip en het liefst snel, want we hebben weinig tijd en weinig geduld.

Maar mindfulness is helemaal niet hip, trendy of sexy. Het is gewoon wat het is. Met aandacht zijn. En dat leer je niet in vier uurtjes bij een hippe workshop met high tea, of sushi. Harstikke leuk om er op deze manier aan te ‘proeven’, maar wil je er structureel mee aan de gang dan zul je wel gewoon flink moeten oefenen.

 

Mindfulness is niet iets wat je in een dagje beheerst. Het is niet moeilijk, maar we vergeten steeds om ‘met aandacht’ te zijn. Met aandacht zijn en het hebben van aandacht is een proces wat je leert in een aantal maanden. De hersenwetenschapper Sara Lazar heeft een grote studie gedaan naar wat er in de hersenen gebeurt als je regelmatig oefent en mediteert. Het blijkt dat de hoeveelheid grijze stof die onder andere verantwoordelijk is voor emotieverwerking en focus, alsmede van zelfbewustzijn, empathie en compassie toeneemt als je acht weken lang dertig minuten per dag oefent. Ook het gebied in de hersenen, de zogenaamde amygdala die zorgt voor stress en angst, wordt door duurzame beoefening van mindfulness aantoonbaar kleiner waardoor je minder stress en angst ervaart.

 

Door regelmatig te oefenen leer je je hersenen met meer aandacht zijn, waardoor het op een gegeven moment veel gemakkelijker wordt om met meer aandacht te zijn. En dit zorgt er uiteindelijk ook voor dat je meer rust ervaart. Maar dat doe je niet even in een middagje.

 

De reden dat mindfulness trainingen acht weken duren is omdat je echt die tijd nodig hebt om je aandacht te trainen. Mindfulness is dus geen snelle oplossing en al helemaal niet sexy.

Het is wetenschappelijk bewezen dat investeren in mindfulness stress- en angstreductie oplevert en dat er meer geluk wordt ervaren. Bovendien komt het je gezondheid ook nog eens te goede. Het verreist moed en inspanning vanuit je zelf, maar het mooie is dat je er je leven lang wat aan hebt. Wat is dan een tijdbesteding en investering in jezelf van acht weken lang een half uurtje?

 

Ben je op zoek naar een mindfulness training? Kijk dan of de trainer gecertificeerd is bij oa de VMBN. Ons beroep is niet “beschermd” , maar zo weet je iig wel dat de trainer een gedegen opleiding heeft gedaan en werkt volgens een wetenschappelijk protocol.

Yvonne Tuinte

Top